Stockholm
Gastro Center

Meny- & dryckförslag

För att undersökningen ska lyckas och ge en tydlig bild av din tjocktarm skall tarmen vara tömd och ren från avföring. Därför är det viktigt att du avstår från fiberrik kost en vecka innan undersökningen. Du bör avstå från exempelvis müsli, fiberpasta och fullkornsris, frukt och grönsaker med skal och kärnor (i synnerhet tomat, majs och bönor där skalrester ligger kvar i tarmen), fullkornsbröd med hela kärnor och frön som till exempel sesamfrö, linfrö, pumpakärnor eller solroskärnor.

Nedan finner du förslag på vad du kan äta veckan innan undersökningen.

Frukost

  • Fil och yoghurt. Slät variant som naturell, vanilj och honung. (Ej hallon, jordgubb eller motsvarande som innehåller kärnor eller fruktskal.)
  • Risgrynsgröt
  • Havregrynsgröt
  • Frukt utan skal och där kärnorna kan tas bort, till exempel skalat och urkärnat päron/äpple, mango och persika.
  • Pannkaka
  • Omelett
  • Keso
  • Ägg
  • Vitt bröd utan fibrer (Ex formfranska)
  • Påläggsförslag: ost, philadelphiaost, skinka, salami, skalad och urkärnad gurka, avokado, kaviar, leverpastej

Mellanmål:

  • Mango- och banansmoothie
  • Något av frukostförslagen

Lunch och middag:

  • Stekt falukorv med potatismos och kokta morötter
  • Ungspannkaka med bacon och skalat, samt urkärnat äpple
  • Omelett med rökt kalkon och fetaost
  • Fiskbullar med kokt Potatis
  • Pasta (ej fullkorn) med kyckling, avokado och olivolja
  • Köttbullar med tagliatelle och krämig sås
  • Fiskgratäng
  • Potatis- och morotssoppa med tonfiskfylld och ungsgratinerad tunnbrödsrulle
  • Risotto med kryddstark korv
  • Köttfärslimpa
  • Enkel fisksoppa

Dryckförslag - när du börjat laxera

Efter lunch dagen innan undersökningen skall du endast dricka klara drycker. Klar dryck är genomskinlig och utan bitar.

Exempel på klar dryck:

  • Läsk
  • Saft
  • Lättöl
  • Vatten
  • Resorb (vätskeersättning)
  • Sportdryck
  • Buljong utan bitar
  • Honungsvatten
  • Te och kaffe utan mjölk

 

Klar dryck är INTE: mjölk, fil, yoghurt, Proviva, juice med fruktkött, saftsoppa, nyponsoppa, blåbärssoppa, tomatsoppa, smoothie, näringsdryck, proteindrycker.

Se till att inte enbart dricka vatten under tiden som du laxerar. Detta för att hålla vätske- och sockerbalansen på en bra nivå, samtidigt som det stillar hunger och förhindrar att du blir uttorkad.